شیر،بهترین مکمل غذایی

شیر،بهترین مکمل غذایی

 

هزاران سال است که شیر به عنوان يك ماده  مغذی  وغنی در سبد غذایی بشر در سراسر دنیا جای گرفته. شیر به میزان قابل توجهی تامین‌کننده پروتئین‌ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و روی مورد نیاز بدن میباشد. به همین دلیل افزودن شیر به رژیم روزانه  مساوی است با افزودن گروه زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن. شیرهمچنین انتخاب خوبی برای افراد پس از انجام تمرین و ورزش است. شیر غنی از آمینو اسید است که می تواند در رشد و نگهداری عضلات تاثیر بگذارد. نوع پروتئین موجود در شیر برای تمرینات قدرتی و بهبود عضلات مفید است. این منبع پروتئین حیوانی و کربوهیدرات به راحتی توسط بدن جذب می شود .

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت پس از تصادفات که بالاترین آمار مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص داده‌است بیماری‌های قلبی، سرطان و پوکی استخوان از جمله اصلی‌ترین عوامل تهدید‌کننده حیات بشر به شمار می‌روند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شیر با داشتن کلسیم و ویتامین D با ترکیب شدن با عوامل سرطان زا موجب دفع آنها از بدن می شوند، اهمیت مصرف لبنیات زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم، کلسیم بعد از آهن، دومین ماده‌ای است که کمبود آن در رژیم غذایی افراد در ایران مشاهده می‌شود و میان مصرف این فرآورده‌ و سلامت جامعه ارتباط مستقیمی وجود دارد.در مورد اهمیت مصرف لبنیات بارها شنیده‌ایم که متخصصان تغذیه می‌گویند همه افراد باید روزانه  حداقل یک لیوان شیر بنوشند، حتی افرادی که رژیم می‌گیرند نیز باید شیر را در رژیم غذایی خود بگنجانند  در غیر این صورت بطور جدی با مشکلاتی مانند ریزش مو، آسیب‌پذیری ناخن‌ها، دردهای عضلانی و پوکی استخوان مواجه می‌شوند. مصرف روزانه‌ی شیر خطر ابتلا به فشارخون بالا، چربی خون، سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که وقتی قصد دارید شیر بخرید، بدون در نظر گرفتن انواع آن اولین و در دسترس ترین شیر را از یخچال مغازه برمی‌دارید، باید بدانید که شیر با توجه به اجزا تشکیل دهنده آن، میزان چربی و روش فرآوری انواع مختلفی دارد و شما باید شیر را متناسب با شرایط جسمی خودتان انتخاب کنید.

 تفاوت شیرهای پاستوریزه و استرلیزه در مدت زمان ماندگاری آنها است. شیرهای پاستوریزه را بیش از ۲ یا ۳ روز نمی‌توان نگهداشت چون در جریان پاستوریزه کردن میکروب‌های بیماری‌زا در این شیر کشته شده‌اند اما میکروب‌های عامل فساد از بین نرفته‌اند. شیرهای استرلیزه با حرارت بیشتری میکروب‌زدایی می‌شوند در نتیجه دیرتر فاسد می‌شوند حتی تا قبل از باز شدن در شیر، می‌توان آنها را بیرون از یخچال هم نگهداشت اما نکته مهم این است که در جریان استرلیزه شدن علاوه بر میکروب‌های موجود در شیر، بخشی از مواد مفید و ویتامین‌ها نیز نابود شده است.شیرهای هموژنیزه سفیدتر و خوش طعم ترند و راحت‌تر هضم می‌شوند  به همین دلیل برای کوکان گزینه بهتری هستند. این شیرها چرب‌ترند اما لایه خامه در سطح شیر تشکیل نمی‌شود و چربی در شیر محلول است و در صورت تکان دادن هم دلمه نمی‌شود. تنها ایراد این شیرها این است که به دلیل روند و حساسیت مراحل تولید قیمت بالایی دارند و البته در مقابل نور آفتاب به شدت حساس هستند. این یک باور اشتباه است که برخی فکر می‌کنند شیر کم چرب، کلسیم کمتری دارد. برعکس شیر کم چرب میزان کلسیم بیشتری دارد ولیکن فاقد برخی مواد مغذی موجود در چربی شیر می باشد. درواقع رابطه میزان چربی شیر با میزان کلسیم موجود در آن عکس است. افرادی که نیاز به کلسیم بیشتری دارند باید شیر کم چرب بنوشند.خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین نیاز به جذب کلسیم برای خانم‌ها ضروری‌تر است. شیر کم چرب با کلسیم بیشتری که دارد برای خانم ها گزینه مناسب‌تری است. به خانم‌های باردار هم از این جهت که جنین در حال رشد و تشکیل بافت استخوانی است، توصیه می‌شود که شیر کم چرب بنوشند. اکنون با دانستن ضرورت نوشیدن شیر و اهمیت انتخاب شیر مناسب، از همین حالا نوشیدن شیر را به صورت جدی در برنامه غذایی‌تان بگنجانید حتی اگر جز افرادی هستید که طعم یا بوی شیر را دوست ندارید میتوانید از شیرهای طعم دار که  در انواع زیادی موجود هستند استفاده کنید.

 هرگز فراموش نکنید که هیچ یک از فرآورده‌های لبنی نمی‌توانند جای شیر رابگیرند، بهتر است شیر را دو ساعت بعد از وعده غذایی شام یا ناهار بنوشید همچنین اگر عادت دارید قبل از خواب شیر بنوشید بهتر است نیم ساعت قبل از اینکه به تختتان بروید یک لیوان شیر بنوشید. در این صورت کلسیم فرصت کافی برای جذب شدن دارد و در روند خواب‌تان نیز تداخلی ایجاد نمی‌شود.نکته‌ای که  جالب توجه است این است که دمای شیر هیچ ارتباطی در میزان و مدت زمان جذب کلسیم ندارد و صرفا بستگی به  سیستم گوارشی ،ذائقه و تمایل فرد دارد. در همه این موارد کلسیم موجود در شیر روند طبیعی خود را طی می‌کند. اما فرد برای آسودگی خیال و رسیدن به حال مطبوع باید تشخیص بدهد که سیستم گوارشی‌اش با شیر گرم سازگار است یا شیر سرد.

 

عدم استفاده کافی از شیر و فرآورده های آن موجب موارد زیر می شود:

عقب افتادگی رشد جسمی به ویژه در کودکان و نوجوانان

ابتلا به بیماری‌های استخوانی، دندان و لثه

ایجاد شرایط مناسب برای ابتلا به بیماری‌های عفونی

بیماری عصبی

اختلالات استخوانی

کاهش بهره‌وری هوش کودکان

نهادینه کردن مصرف شیر در فرهنگ اجتماعی امری بسیار ضروری است و بر والدین است تا این  مساله را به کوکان خود آموزش دهند.شما میتوانید بر اساس سلیقه و سبک زندگی شخصیتان این داروی شفابخش  را براحتی و سهولت تهیه وحداکثر استفاده را بکنید .

پریفرم 44 پلی اتیلن ترفتالات 33 بطری 38 بسته بندی 46 بطری پت 44 پت پریفرم 37 Polyethylene Terephthalate 34 PET 37

پارس پینووا